Informació pública sobre la vaga plantejada pels treballadors de l’empresa que presta el servei de la neteja viària i recollida de residus sòlids urbans

L’Ajuntament d’Oliva garantirà la prestació de serveis mínims davant la vaga indefinida que començarà diumenge 21 de juliol a les 22h

El Govern d’Oliva ha comparegut en roda de premsa per donar informació detallada de la vaga proposada pels treballadors de l’empresa contractista del servei de neteja viària i recollida de fem al municipi. A l’espera del que el Tribunal d’Arbitratge Laboral determine les seues condicions, la vaga s’iniciaria el diumenge 21 de juliol de 2024, a partir de les 22h.

 

Han intervingut l’Alcaldessa, Yolanda Pastor, el regidor d’Obres i Serveis, Álvaro Sánchez i Joan Mata, regidor de contractació, per exposar els serveis mínims que s’hauran de complir per part de l’empresa durant la vigència de la vaga, que ha estat convocada de forma indefinida.

 

El punt de conflicte entre l’empresa i els treballadors, que ha dut al trencament unilateral de les negociacions per part dels darrers, ha estat l’increment salarial. L’Ajuntament d’Oliva, que te contracte en vigor amb l’empresa adjudicatària, no pot intervindre sobre aquestes negociacions col·lectives pertanyents a les relacions laborals de l’empresa contractista amb els seus treballadors, però, atès que és un servei bàsic a la ciutadania, l’Ajuntament sí ha d’establir quins han de ser els serveis mínims necessaris per al municipi, sempre garantint el dret a la vaga dels treballadors.

 

L’Ajuntament d’Oliva respecta el dret a la vaga que assisteix a tots els treballadors i ha determinat uns serveis mínims que es compadeixen ajustadament els drets dels treballadors i les prestacions del servei públic, per garantir les condicions de seguretat, salubritat i asèpsia necessàries per al municipi en aquestes dates i condicions climatològiques.

 

Per comprendre cadascuna de les parts implicades, cal deixar clar que les negociacions col·lectives es donen entre els representants de l’empresa i el sindicat representant dels treballador, que són els qui tenen una relació laboral. L’Ajuntament d’Oliva te una relació contractual amb l’empresa prestatària dels serveis, atès que es presta indirectament, açò és, a través d’una empresa privada que és qui organitza els seus recursos conforme la seua capacitat d’autoorganització.

 

 

Des del Govern municipal, volem mostrar la nostra comprensió al col·lectiu de treballadors que, durant molts anys, han patit unes condicions laborals molt complicades conseqüència d’un servei que es prestava a través d’un contracte obsolet i caducat. Entenem que han estat anys desagradables i molt complicats i això no els ho pot negar ningú, i amb ells tota la nostra solidaritat. Però, estant en vigor l’actual contracte, l’Ajuntament no pot interferir en les seues reivindicacions de millores salarials, ja que aquestes estan dins l’àmbit de les relacions laborals empresa-treballadors. La relació administrativa és entre l’Ajuntament i la contractista, a través d’un contracte administratiu; la relació laboral es dona al si de l’organització de l’empresa. L’Ajuntament, assistit pel que prescriu la Llei de Contractes del Sector Públic, pot intervindre en cas d’incompliment de les condicions laborals i de paritat dels treballadors de la contractista, però, complint-se aquestes, l’administració local no pot interferir sobre l’autoorganització de l’empresa.

L’empresa FOVASA i els col·lectiu de treballadors de la neteja viària estaven en negociació d’un nou Conveni laboral

 

Des de l’1 de gener de 2023, l’empresa FOVASA presta el servei de recollida de fem i neteja viària al municipi d’Oliva, unificant-se en un únic contracte els dos serveis que, anteriorment, eren prestats per dos empreses distintes (FCC, recollida de fem; Vareser, neteja viària). Per tant, hi han dos col·lectius de treballadors.

 

La situació de partida dels dos col·lectius és distinta: els treballadors de la recollida de fem tenen conveni en vigor, que es va aprovar l’any 2021 i en plens efectes des del moment de la signatura del nou contracte amb l’Ajuntament, l’agost de 2023. La vigència d’aquest conveni és fins a 2027. Pel que fa als treballadors de la neteja, tenien un conveni que va vèncer en 2014, però que anualment s’anava prorrogant, fins que, el novembre de 2023, els treballadors van demanar la seua denúncia. Per això, en aquests moments, empresa i treballadors de la neteja es trobaven en negociació col·lectiva d’un nou conveni.

 

L’Ajuntament d’Oliva no participa, ni pot, d’aquestes negociacions, que es donen al si de l’organització interna de l’empresa, dins la relació laboral empresa-treballadors. L’Ajuntament te una relació contractual amb l’empresa FOVASA per a la prestació dels serveis de neteja viària i recollida de fem. Per tant, en l’àmbit de la relació laboral i l’organització interna de les empreses, els Ajuntaments no poden intervindre.

 

Però, dins la relació contractual entre empresa i treballadors, l’Ajuntament sí ha de vetllar per la protecció de les condicions laborals dels treballadors de les empreses contractistes, conforme habilita la Llei de Contractes del Sector Públic, ja que aquesta Llei pretén garantir que les empreses contractistes de l’administració pública asseguren unes condicions laborals dignes als seus treballadors. Per aquests motius, l’Ajuntament ha estat puntualment informat, per part de l’empresa i dels representats dels treballadors, dels avanços en les negociacions.

 

 

Ja hi va haver un intent de vaga al juliol de 2023

 

L’any passat, quan l’actual equip de Govern portava escasses setmanes en exercici, ja es va plantejar una vaga per part dels treballadors de la recollida de fem, que reivindicaven millores en les condicions laborals. L’inici de la vaga es preveia per al dijous del Putxero i les reivindicacions foren: 1) Millora de les condicions laborals: adequació de la nau per habilitar-li wc, dutxes... millora dels equipatges de treball, millora dels camions, que es trobaven en molt mal estat i eren perillosos, etc., i 2) Entrada en vigor del Conveni laboral que varen signar en 2021 i que, entre les seues clàusules, s’establia que a l’entrada en vigor del nou contracte s’aplicaria en la seua totalitat.

 

En aquells moments, la vaga es va aturar, ja que la signatura del nou contracte era imminent (es va signar l’1 d’agost de 2023) i anava a donar-se compliment a totes aquestes reivindicacions. En aquest punt, tot i que el contracte està encara ultimant-se en la seua total implantació, des de l’Ajuntament considerem que l’empresa està complint en les condicions acordades, amb millores a la nau, canvi de camions, equipatges i ferramentes noves, etc.

 

Un altre dels punts de les reivindicacions inicials dels treballadors era la demanda de que els dos col·lectius (neteja i recollida de fem) pogueren tindre un conveni unificat, conjunt. En aquest cas, l’Ajuntament sempre els ha manifestat el seu suport als treballadors i l’empresa sempre s’ha mostrat partidària, també, d’aquesta proposta dels treballadors. Segons s’ha informat a l’Ajuntament, el full de ruta en les negociacions col·lectives era tancar un conveni nou amb els treballadors de la neteja viària i, després, plantejar la unificació amb els de la recollida de fem, que tenen conveni en vigor. Aquest plantejament es considera plausible.

 

 

Estat de la negociació col·lectiva del conveni amb els treballadors de la neteja viària

 

L’Ajuntament d’Oliva ha rebut informació puntual dels avanços de les negociacions, que s’han dut a terme en 8 reunions, de les quals s’ha alçat acta.

 

Fins aquest punt, les condicions que estan en proposta de concreció són:

 

  • Les hores extres passaran a ser de 9’5€ a 13 € per als peons i 14 per als conductors.

  • Els festius passaran de 58 euros el peó i 60 euros el conductor a 76 euros per a tots dos.

  • Els diumenges, que són laborables segons el torn, tindran un suplement de 21 euros.

 

 

El punt de conflicte, fins aquest punt, és la puja salarial per als treballadors de la neteja viària. Es va començar la negociació proposant l’empresa un 2% d’increment, i els treballadors proposant un 40%.


Al punt del trencament de les negociacions, els treballadors proposaven un 14% de pujada i l’empresa estava proposant un 3’1% per als peons i un 4% per als conductors. La mitja de pujades en el sector oscil·la entre el 2’75% en l’Estat i el 2’68% en la Comunitat Valenciana.

 

Aplegats ací és quan els treballadors han considerat trencades i finalitzades les negociacions i s’ha anunciat vaga (per part dels dos col·lectius: neteja i Residus) per al pròxim 21 de juliol a partir de les 22h.

 

El dia 18 de juliol, dijous, empresa i treballadors estan citats al Tribunal d’Arbitratge Laboral per tal de valorar si la vaga del col·lectiu de la recollida de fem, que te conveni en vigor, és ajustada a Dret i les condicions de la vaga del col·lectiu de la neteja viària.

 

 

L’Ajuntament intervé per garantir els serveis mínims

 

Neteja Viària:

 

  • En el buidat de papereres s’ha establert un servei mínim del 30%. Amb l’objectiu de minimitzar els possibles problemes de salubritat i proliferació de plagues.

 

  • Neteja de carrers en casc urbà amb un servei mínim del 60%: amb tractament d’aigua en zones d’alta densitat de població, parades d’autobús, places de vianants, parcs infantils, entorns de les escoles infantils i centres sanitaris, i en carrers amb alt nombre d’establiments de restauració, passeig marítims.

 

  • També, es garantirà la disponibilitat d’equips d’intervenció front a necessitats puntuals i urgents, com és el cas d’accidents de trànsit, fenòmens meteorològics extrems, derrames, animals en via pública, etc.

 

  • En el cas de l’entorn de les càbiles i espais de celebració de la Festa de Moros i Cristians, el dilluns s’hauria de garantir un servei del 90% en aquestes zones.

 

 

Recollida de fem:

 

  • La recollida de fem s’establirà al 50% del servei contractat, amb especial incidència en zones sensibles com entorns de les escoletes d’estiu, centres sanitaris, parcs infantils i residències d’ancians.

  • Recollida selectiva de paper i cartró: al 50%, per evitar accidents de trànsit i el risc d’incendis.

  • Recollida d'Envasos (groc): un servei del 50%, per minimitzar el risc d’accidents i la proliferació de patògens pels lixiviats.

  • Recollida de voluminosos: ........................ 2 dies a la setmana.

  • Serveis especials: conforme la necessitat.

  • El diumenge 21, el servei per a la recollida de residus en càbiles ha de ser del 90%.

 

En tot cas, l’Ajuntament i l’empresa em considerat que, en cas que la vaga s’allargue més de 2 setmanes, es tornaran a plantejar els serveis mínims.

 

Aquests serveis mínims que l’Ajuntament i l’empresa proposen pretenen conjugar el Dret a la vaga dels treballadors i garantir la seguretat, salubritat i higiene pública.

 

Insistim, l’Ajuntament d’Oliva, davant aquesta mesura de pressió dels treballadors ha de respectar el Dret a la vaga i ha de mantindre’s al marge, atès que el punt de conflicte és relatiu a les relacions laborals entre l’empresa i els seus treballadors. L’ajuntament és qui contracta el servei.

 

 

Col·laboració de la ciutadania

 

L’Ajuntament d’Oliva manifesta la seua sensibilitat per la situació dels treballadors i està en permanent contacte amb els encarregats de l’empresa, per coordinar totes les tasques per garantir els serveis mínims respectant el Dret a la vaga dels treballadors.

 

S’agraeix de bestreta la col·laboració ciutadana en la cura de l’ordre i manteniment del municipi i es demanen disculpes per les molèsties que aquesta situació puga ocasionar. Agraïm la seua consideració i preguem que no es facen abocaments incontrolats, no es tiren deixalles i papers a la via pública i es respecten les hores de dipòsit del fem als contenidors.